590Jedine božská totožnosť Ježišovej osoby môže oprávniť takúto absolútnu požiadavku: „Kto nie je so mnou, je proti mne“ (Mt 12, 30). Takisto keď hovorí o sebe, že „tu je niekto väčší ako Jonáš... niekto väčší ako Šalamún“ (Mt 12, 41-42), „niekto väčší než chrám“ (Mt 12, 6); keď vzhľadom na seba pripomína, že Dávid volá Mesiáša svojím Pánom;397
keď tvrdí: „Prv ako bol Abrahám, Ja som“ (Jn 8, 58) a dokonca: „Ja a Otec sme jedno“253 (Jn 10, 30).
591Ježiš vyžadoval od jeruzalemských náboženských predstaviteľov, aby uverili v neho pre skutky jeho Otca, ktoré koná.398
Ale taký úkon viery mal prejsť cez tajomné odumretie sebe samému pre nové narodenie „zhora“399
pod vplyvom Božej milosti.400
526 Takáto požiadavka obrátenia zoči-voči takému prekvapujúcemu splneniu prisľúbení401
umožňuje pochopiť tragický omyl veľrady, keď usúdila, že Ježiš si ako bohorúhač zasluhuje smrť.402
Jej členovia konali „z nevedomosti“403
a súčasne zo „zaslepenosti“404
nevery.405
574
592Ježiš Kristus nezrušil sinajský Zákon, ale ho splnil406
tak dokonale,407
že zjavil jeho definitívny zmysel408
a vykúpil z previnení proti nemu.409
593Ježiš Kristus mal chrám v úcte; putoval doň na židovské sviatky a miloval žiarlivou láskou tento príbytok Boha medzi ľuďmi. Chrám je predobrazom jeho tajomstva. Keď predpovedá jeho zničenie, zvestuje tým svoje vlastné usmrtenie a vstup do nového veku dejín spásy, kde jeho telo bude definitívnym chrámom.
594Ježiš Kristus vykonal niektoré skutky, ako je napríklad odpustenie hriechov, ktoré ho zjavili ako Boha Spasiteľa.410
Niektorí Židia v ňom neuznávali Boha, ktorý sa stal človekom,411
ale videli v ňom človeka, ktorý sa robí Bohom,412
a odsúdili ho ako bohorúhača.
595Medzi jeruzalemskými náboženskými predstaviteľmi nielenže bol farizej Nikodém413
a významný muž Jozef z Arimatey, ktorí boli Ježišovými tajnými učeníkmi,414
ale dlho medzi nimi vznikali pre Ježiša roztržky,415
takže krátko pred jeho umučením môže svätý Ján povedať, že „mnohí poprední muži uverili v neho“ (Jn 12, 42), hoci veľmi nedokonale. To vôbec neprekvapuje, ak sa vezme do úvahy, že hneď po Turícach „aj veľa kňazov poslušne prijalo vieru“ (Sk 6, 7) a že „uverili“ aj niektorí „zo sekty farizejov“ (Sk 15, 5), takže svätý Jakub mohol povedať svätému Pavlovi: „Vidíš, brat, koľko tisíc Židov uverilo a všetci horlia za zákon“ (Sk 21, 20).
596Jeruzalemskí náboženskí predstavitelia neboli zajedno v tom, ako sa správať voči Ježišovi.416
Farizeji hrozili vylúčením zo synagógy tým, ktorí by ho nasledovali.417
Tým, čo sa báli, že všetci uveria v neho, že prídu Rimania a zničia ich sväté miesto a ich národ,418
veľkňaz Kajfáš prorocky navrhol: „Je pre vás lepšie, ak zomrie jeden človek za ľud, a nezahynie celý národ“1753 (Jn 11, 49-50). Veľrada vyhlásila, že Ježiš je ako bohorúhač „hoden... smrti“ (Mt 26, 66), ale pretože stratila právo odsúdiť niekoho na smrť,419
vydáva Ježiša Rimanom s obžalobou z politickej vzbury.420
To ho stavia na roveň Barabáša, ktorý bol obžalovaný zo „vzbury“ (Lk 23, 19). Veľkňazi na Piláta vyvíjajú nátlak aj politickými vyhrážkami, aby Ježiša odsúdil na smrť.421
597Keď sa vezme do úvahy historická zložitosť Ježišovho procesu, ako to vysvitá z evanjeliových opisov, a nech by bola osobná vina hlavných účastníkov procesu (Judáša, veľrady, Piláta) akákoľvek, čo pozná iba Boh, nemožno zaň pripisovať zodpovednosť jeruzalemským Židom ako celku ani napriek vykrikovaniu zmanipulovaného davu422
alebo všeobecným výčitkám obsiahnutým vo výzvach na obrátenie po Turícach.423
Sám Ježiš, keď odpúšťal na kríži,424
a po ňom Peter uznali „nevedomosť“425
1735 jeruzalemských Židov, ako aj ich popredných mužov. Tým menej možno na základe zvolania ľudu: „Jeho krv na nás a na naše deti!“ (Mt 27, 25), ktorý je schvaľovacou formulou,426
rozšíriť zodpovednosť na ostatných Židov všetkých krajín a všetkých čias:
Takisto Cirkev na Druhom vatikánskom koncile vyhlásila: „To, čo sa spáchalo pri Kristovom umučení, nemožno bez rozdielu pripísať ani všetkým Židom, čo vtedy žili, ani dnešným Židom...839 Židov neslobodno predstavovať ako Bohom zavrhnutých ani ako prekliatych, ako keby to vyplývalo zo Svätého písma.“427
598Cirkev v autentickom učení (Magisterium) svojej viery a vo svedectve svojich svätých nikdy nezabudla, že „pôvodcami a vykonávateľmi všetkých múk, ktoré [Kristus] vytrpel, boli hriešnici“.428
Keď sa vezme do úvahy, že naše hriechy zasahujú samého Krista,429
Cirkev neváha najväčšiu zodpovednosť za Ježišovo umučenie pripísať kresťanom; zodpovednosť, ktorú oni príliš často zvaľovali iba na Židov:
„Treba uznať že túto vinu majú všetci,1851 ktorí opätovne upadajú do hriechov. Lebo ako je pravda, že naše hriechy pohli Krista Pána, aby podstúpil smrť na kríži, tak zaiste tí, čo sa utápajú v nemravnostiach a zločinoch, ‚v sebe znova križujú Božieho Syna a vystavujú ho na posmech‘ (Hebr 6, 6). A tento zločin sa môže javiť o to väčší u nás, ako bol u Židov, lebo oni podľa svedectva Apoštola ‚keby... boli poznali, nikdy by neboli ukrižovali Pána slávy‘ (1 Kor 2, 8). My však vyznávame, že ho poznáme, a predsa v istom zmysle vzťahujeme na neho svoje násilné ruky, keď ho zapierame skutkami.“430
„A ani zlí duchovia ho neukrižovali, ale ty si ho ukrižoval spolu s nimi a križuješ ho znovu, keď nachádzaš rozkoš v nerestiach a hriechoch.“431
599Ježišova násilná smrť nebola ovocím náhody v súhre nešťastných okolností. Patrí do tajomstva Božieho plánu,517 ako to svätý Peter vysvetľuje jeruzalemským Židom už vo svojom prvom príhovore na Turíce: Bol vydaný „podľa presného Božieho plánu a predvídania“ (Sk 2, 23). Tento biblický spôsob vyjadrenia však neznamená, že tí, čo vydali Ježiša,432
boli iba pasívnymi vykonávateľmi scenára, ktorý vopred napísal Boh.