Odkiaľ je Kristova moc. –
120, 1-8
Keď v istý deň učil ľud v chráme a hlásal evanjelium, prepadli ho veľkňazi a zákonníci so staršími
2a hovorili mu: „Povedz nám: Akou mocou toto robíš alebo kto je ten, čo ti dal túto moc?“
3On im povedal: „Aj ja sa vás na niečo spýtam. Povedzte mi:
4Jánov krst bol z neba, či od ľudí?“
5Oni rozmýšľali a hovorili si: „Ak povieme: Z neba, povie: »Prečo ste mu neuverili?«
6Ale ak povieme: Od ľudí, všetok ľud nás ukameňuje, lebo je presvedčený, že Ján je prorok.“
7Odpovedali teda, že nevedia, odkiaľ bol.
8A Ježiš im odvetil: „Ani ja vám nepoviem, akou mocou toto robím.“
Podobenstvo o zlých vinohradníkoch. –
99-19
Potom začal rozprávať ľudu toto podobenstvo: „Istý človek vysadil vinicu, prenajal ju vinohradníkom a na dlhý čas odcestoval.
10V stanovenom čase poslal k vinohradníkom sluhu, aby mu dali podiel úrody z vinice. Ale vinohradníci ho zbili a prepustili ho naprázdno.
11Poslal druhého sluhu. Aj toho zbili, potupili a prepustili naprázdno.
12Poslal aj tretieho, a oni ho doráňali a vyhodili.
13Vtedy pán vinice povedal: »Čo urobím? Pošlem svojho milovaného syna. K nemu azda budú mať úctu.«
14Ale keď ho vinohradníci zazreli, poradili sa a povedali si: »To je dedič. Zabime ho, aby bolo dedičstvo naše!«
15Vyvliekli ho z vinice a zabili. Čo im teda urobí pán vinice?
16Príde, týchto vinohradníkov zahubí a vinicu dá iným.“
Keď to počuli, povedali: „Len to nie!“
1717
On sa na nich pozrel a povedal: „Čo teda znamená, čo je napísané:
»Kameň, čo stavitelia zavrhli,
stal sa kameňom uholným«?
18Každý, kto padne na ten kameň, doláme sa, a na koho on padne, toho rozdlávi.“ 19Zákonníci a veľkňazi chceli v tú hodinu položiť na neho ruky, len sa báli ľudu. Vybadali totiž, že to o nich povedal toto podobenstvo.
Spor o dani cisárovi. –
2020-26
Striehli na neho a poslali úskočníkov, ktorí predstierali, že sú spravodliví, aby ho podchytili v reči a mohli ho vydať vrchnosti a vladárovej moci.
21Opýtali sa ho: „Učiteľ, vieme, že správne hovoríš a učíš a že nehľadíš na osobu, ale podľa pravdy učíš Božej ceste.
22Smieme platiť cisárovi daň, či nie?“
23On však prehliadol ich lesť a povedal im:
24„Ukážte mi denár! Čí obraz je na ňom a nápis?“
25Oni odpovedali: „Cisárov.“ Tu im povedal: „Dávajte teda, čo je cisárovo, cisárovi, a čo je Božie, Bohu!“
26A nepodarilo sa im podchytiť ho v reči pred ľudom, ale žasli nad jeho odpoveďou a umĺkli.
Spor o vzkriesení. –
2727-40
Tu prišli k nemu niektorí saduceji, ktorí popierajú zmŕtvychvstanie, a pýtali sa ho:
2828
„Učiteľ, Mojžiš nám napísal, že ak niekomu zomrie brat, ktorý mal ženu, ale bol bezdetný, jeho brat si ju má vziať za manželku a splodiť svojmu bratovi potomka.
29Bolo teda sedem bratov. Prvý sa oženil a zomrel bezdetný.
30Vzal si ju druhý,
31potom aj tretí a takisto všetci siedmi. Ale nezanechali deti a pomreli.
32Napokon zomrela aj žena.
33Nuž ktorému z nich bude žena manželkou pri vzkriesení? Veď ju mali siedmi za manželku.“
34Ježiš im povedal: „Synovia tohto veku sa ženia a vydávajú.
35Ale tí, čo sú uznaní za hodných tamtoho veku a zmŕtvychvstania, už sa neženia, ani nevydávajú.
36Už ani umrieť nemôžu, lebo sú ako anjeli a sú Božími synmi, pretože sú synmi vzkriesenia.
3737
A že mŕtvi naozaj vstanú, naznačil aj Mojžiš v stati o kríku, keď nazýva »Pána Bohom Abraháma, Bohom Izáka a Bohom Jakuba«.
38A on nie je Bohom mŕtvych, ale živých, lebo pre neho všetci žijú.“
39Tu niektorí zákonníci povedali: „Učiteľ, dobre si to povedal.“
40A už sa ho neodvážili na nič vypytovať.
Kristus, Dávidov syn a Pán. –
4141-44
On im povedal: „Ako môžu hovoriť, že Mesiáš je Dávidov syn?
4242
Veď sám Dávid hovorí v knihe Žalmov:
»Pán povedal môjmu Pánovi: Seď po mojej pravici,
kým nepoložím tvojich nepriateľov
za podnožku tvojim nohám.«
44Dávid ho teda volá Pánom; ako potom môže byť jeho synom?“
Varovanie pred zákonníkmi. –
4545-47
Ako ho počúval všetok ľud, povedal svojim učeníkom:
46„Chráňte sa zákonníkov, ktorí radi chodia v dlhých rúchach, radi majú pozdravy na uliciach, prvé stolice v synagógach a popredné miesta na hostinách.
47Vyjedajú domy vdov a naoko sa dlho modlia. Takých postihne prísnejší súd.“