Apoštolov bôľ nad Izraelom. –
19, 1-5
Hovorím pravdu v Kristovi, neklamem, aj moje svedomie mi v Duchu Svätom dosvedčuje,
2že mám v srdci veľký žiaľ a neprestajnú bolesť.
33
Radšej by som bol ja zavrhnutý od Krista namiesto svojich bratov, mojich príbuzných podľa tela.
44-5
Oni sú Izraeliti, majú adoptívne synovstvo, slávu, zmluvy, zákonodarstvo, bohoslužbu, prisľúbenia.
5Ich sú praotcovia a z nich podľa tela pochádza Kristus; on je nad všetkým Boh, zvelebený naveky. Amen.
Izrael podľa tela a Izrael podľa ducha. –
6Ale nie že by bolo zlyhalo Božie slovo. Veď nie všetci, čo sú z Izraela, sú Izrael.
77
A nie sú všetci Abrahámovými deťmi len preto, že sú jeho potomci. Ale: „Po Izákovi sa bude volať tvoje potomstvo.“
88
To znamená, že nie telesné deti sú Božími deťmi, ale deti prisľúbenia sa považujú za potomstvo.
99
Lebo slovo prisľúbenia znie takto: „O takomto čase prídem a Sára bude mať syna.“
10A nielen to, ale aj Rebeka počala z jedného, z nášho otca Izáka.
11A hoci sa ešte ani nenarodili, ani neurobili nič dobré ani zlé – aby ostalo v platnosti Božie rozhodnutie, čo sa týka vyvolenia,
1212-13
nie zo skutkov, ale z vôle toho, ktorý povoláva –, bolo jej povedané: „Starší bude slúžiť mladšiemu,“
13ako je napísané: „Jakuba som miloval, Ezaua som nenávidel.“
Sloboda Božej vôle. –
1414-18
Čo teda povieme? Je vari Boh nespravodlivý? Vonkoncom nie!
1515
Veď Mojžišovi hovorí: „Zmilujem sa, nad kým sa zmilujem, a zľutujem sa, nad kým sa zľutujem.“
1616
Nezávisí to teda od toho, kto chce, ani od toho, kto beží, ale od Boha, ktorý sa zmilúva.
1717
Lebo Písmo hovorí faraónovi: „Vzbudil som ťa na to, aby som na tebe ukázal svoju moc a aby sa moje meno hlásalo po celej zemi.“
1818
Teda zmilúva sa, nad kým chce, a zatvrdzuje, koho chce.
Spása pohanov a poblúdenie Židov. –
1919-21
Povieš mi azda: „Prečo potom ešte karhá? Kto sa môže vzoprieť jeho vôli?!“
20Ale kto si ty, človeče, že odvrávaš Bohu?! Vari povie výtvor tomu, kto ho vytvoril: „Prečo si ma takto urobil“?
21Alebo nemá hrnčiar moc nad hlinou, aby z tej istej hmoty urobil jednu nádobu na vznešené účely a druhú na všedné?
2222-24
22
A čo ak Boh chcel ukázať svoj hnev a prejaviť svoju moc, a preto s veľkou trpezlivosťou znášal nádoby hnevu, pripravené na záhubu,
2323
a ukázať bohatstvo svojej slávy na nádobách milosrdenstva, ktoré pripravil na slávu,
24na nás, ktorých povolal nielen zo Židov, ale aj z pohanov?!
2525-29
25
Ako aj u Ozeáša hovorí:
„Nazvem Nie môj ľud Mojím ľudom
a Nemilovanú Milovanou.
26
A na mieste, kde sa im hovorilo:
»Vy nie ste môj ľud«,
tam sa budú volať Synmi živého Boha.“
2727
A Izaiáš volá nad Izraelom: „Keby bolo synov Izraela toľko ako piesku v mori, len zvyšok sa zachráni,
28lebo Pán splní svoje slovo dokonale a rýchlo na zemi.“
29A ako predpovedal Izaiáš:
„Keby nám Pán Zástupov nebol ponechal potomstvo,
boli by sme ako Sodoma,
Gomore by sme boli podobní.“
30Čo teda povieme? Že pohania, ktorí sa neusilovali o spravodlivosť, dosiahli spravodlivosť, a to spravodlivosť, ktorá je z viery.
31Izrael sa však usiloval o zákon spravodlivosti, a k zákonu nedospel.
3232
Prečo? Preto, že nevychádzal z viery, ale zo skutkov. Narazili na kameň úrazu,
3333
ako je napísané:
„Hľa, kladiem na Sione kameň úrazu a skalu pohoršenia;
kto v neho verí, nebude zahanbený.“