2676Toto dvojité zameranie modlitby na Máriu našlo jedinečné vyjadrenie v modlitbe „Zdravas’, Mária“:
„Zdravas’, Mária, (Raduj sa, Mária).“722 Modlitba Zdravas’, Mária sa začína pozdravom anjela Gabriela. Sám Boh prostredníctvom svojho anjela pozdravuje Máriu. Naša modlitba sa odvažuje opakovať Márii tento pozdrav s takým pohľadom, s akým Boh zhliadol na svoju poníženú služobnicu,24
a zajasať od radosti, ktorú on nachádza v nej.25
„Milosti plná, Pán s tebou.“490 Obidve časti anjelovho pozdravenia sa navzájom objasňujú. Mária je plná milosti, pretože Pán je s ňou. Milosť, ktorou je naplnená, je prítomnosť toho, ktorý je prameňom každej milosti: „Plesaj ... dcéra Jeruzalema... uprostred teba je Pán“ (Sof 3, 14. 17). Mária, do ktorej prichádza bývať sám Pán, je sama dcérou Siona, archou zmluvy, miestom, kde prebýva Pánova sláva: je „Božím stánkom medzi ľuďmi“ (Zjv 21, 3). „Plná milosti“ je celkom odovzdaná tomu, ktorý prichádza prebývať v nej a ktorého ona dá svetu.
„Požehnaná si medzi ženami a požehnaný je plod života tvojho, Ježiš.“435 Po anjelovom pozdrave si osvojujeme aj Alžbetin pozdrav. Alžbeta „naplnená Duchom Svätým“ (Lk 1, 41) je prvá v dlhom rade pokolení, ktoré budú Máriu blahoslaviť.26
„Blahoslavená je tá, ktorá uverila...“ (Lk 1, 45). Mária je „požehnaná medzi ženami“, lebo uverila, že sa Pánovo slovo splní.146 Abrahám sa pre svoju vieru stal požehnaním „pre všetky národy zeme“ (Gn 12, 3). Mária sa pre svoju vieru stala Matkou veriacich, vďaka ktorej všetky národy zeme dostávajú toho, ktorý je Božie požehnanie samo: Ježiša, požehnaný plod jej života.
2677“Svätá Mária, Matka Božia, pros za nás...“495 S Alžbetou sa čudujeme: „Čím som si zaslúžila, že matka môjho Pána prichádza ku mne?“ (Lk 1, 43). Mária je Božia Matka i naša Matka, lebo nám dala Ježiša, svojho Syna. Môžeme jej zverovať všetky svoje starosti a prosby. Prosí za nás, ako prosila za seba: „Nech sa mi stane podľa tvojho slova“ (Lk 1, 38). Keď sa zverujeme jej modlitbe, odovzdávame sa s ňou do Božej vôle: „Buď vôľa tvoja.“
„Pros za nás hriešnych teraz i v hodinu smrti našej.“ Keď žiadame Pannu Máriu, aby za nás prosila, uznávame, že sme úbohí hriešnici a obraciame sa na „Matku milosrdenstva“, na tú, ktorá je celá svätá. Zverujeme sa jej „teraz“, v dnešku nášho života. A naša dôvera sa rozširuje natoľko, že jej už odteraz zverujeme „hodinu našej smrti“. Nech je pri nej prítomná, ako bola prítomná pri smrti1020 svojho Syna na kríži, a nech nás v hodine nášho prechodu do večnosti prijme ako naša Matka,27
aby nás priviedla k svojmu Synovi Ježišovi do raja.