721Mária, presvätá Božia Matka, vždy Panna, je veľdielom poslania Syna a Ducha v plnosti času. Prvý raz v pláne spásy Otec nachádza Príbytok – pretože ho pripravil jeho Duch484 –, v ktorom môže jeho Syn a jeho Duch prebývať medzi ľuďmi. V tomto zmysle Tradícia Cirkvi často vzťahuje na Máriu tie najkrajšie texty o múdrosti:86
liturgia ospevuje Máriu a predstavuje ju ako „sídlo múdrosti“.
V nej sa začínajú zjavovať „obdivuhodné Božie diela“, ktoré Duch vykoná v Kristovi a v Cirkvi:
722Duch Svätý pripravil Máriu svojou milosťou.489 Bolo treba, aby bola „plná milosti“ Matka toho, v ktorom „telesne prebýva celá plnosť božstva“ (Kol 2, 9). Z čírej milosti bola počatá bez hriechu ako najponíženejšia zo všetkých stvorení a najschopnejšia z nich prijať nevýslovný dar Všemohúceho. Anjel Gabriel ju právom pozdravuje ako „dcéru Siona“:2676 „Zdravas’!“ („Raduj sa!“).87
Keď Mária nosí v sebe večného Syna, vo svojom chválospeve88
vzdáva Otcovi v Duchu Svätom vďaky celého Božieho ľudu, a teda Cirkvi.
723V Márii Duch Svätý uskutočňuje Otcov dobrotivý plán. Z Ducha Svätého Panna počne a porodí Božieho Syna.485 Jej panenstvo sa mocou Ducha Svätého a viery stáva jedinečnou plodnosťou.89
506
724V Márii Duch Svätý zjavuje Otcovho Syna, ktorý sa stal Synom Panny. Ona je horiacim kríkom definitívnej teofánie: naplnená Duchom Svätým208 ukazuje Slovo v jeho krehkom tele a dáva ho poznať chudobným90
2619 a prvotinám národov.91
725Napokon skrze Máriu začína Duch Svätý privádzať do spoločenstva963 s Kristom ľudí, ktorí sú predmetom dobrotivej Božej lásky.92
Ako prví vždy prijímajú Krista ponížení: pastieri, mudrci, Simeon a Anna, novomanželia z Kány a prví učeníci.
726Na konci tohto poslania Ducha Svätého sa Mária stáva „Ženou“, novou Evou, „matkou žijúcich“, matkou „úplného Krista“.93
4942618 Ako taká, zotrvávajúc s Dvanástimi „jednomyseľne... na modlitbách“ (Sk 1, 14), je prítomná na úsvite „posledných čias“, ktoré začne Duch Svätý na turíčne ráno zjavením Cirkvi.