30. Treba si zavrieť oči pred pravdou a vidieť, dokonca vymyslieť politiku tam, kde nie je, aby sa mohlo znevážiť náboženstvo a morálka, ako to robí hlásenie. Podľa neho sa vytvorila absurdná organizácia na základe príkazov „cudzej moci“, t. j. Vatikánu. Sila, ktorú by vraj nijaká vláda tohto sveta nedovolila.
31. Hromadne boli zabavené dokumenty vo všetkých sídlach talianskej Katolíckej akcie. Pokračuje zadržiavanie a zabavovanie (aj to sa deje) všetkej korešpondencie, ktorá je podozrivá z akéhokoľvek vzťahu so zrušenými asociáciami. Dokonca aj s tými, ktoré neboli zasiahnuté, čiže s oratóriami. Nech sa nielen nám, ale aj celej krajine a svetu povie, koľké a aké dokumenty Katolíckej akcie sú nebezpečné pre štát. Môžeme si byť istí, že takéto dokumenty sa nenájdu, iba ak budú čítané a interpretované s nespravodlivými predsudkami a v plnom kontraste s mnohými faktmi a svedectvami. Ak nebudú sfalšované a hodny uznania, budeme prvý, kto ich uzná a vezme do úvahy. Ale kto bude chcieť pripísať Katolíckej akcii za vinu politickú nebezpečnosť voči štátu o vyhlásenom a odsúdenom správaní, ktoré sa už toľkokrát uskutočnilo proti toľkým miestam Katolíckej akcie? Alebo kto si bude zakladať na vynútených vyhláseniach, ktoré sa stali na istých miestach, ako sme to už ozrejmili?
32. Naopak, medzi zabavenými dokumentmi sa nájdu mnohé svedectvá, ktoré potvrdzujú hlboký a stály náboženský charakter Katolíckej akcie, náboženskú aktivitu nielen celej Katolíckej akcie, ale i mládežníckych a univerzitných asociácií.
Bude stačiť prečítať si a zvážiť – ako sme to my veľakrát spravili –, programy, hodnotenia, kongresové protokoly, týždenné protokoly náboženských štúdií a modlitieb, duchovných obnov, praktizovania sviatostného života, apologetických konferencií, katechetických štúdií a aktivít, spoluprácu pravej a čistej kresťanskej lásky na konferenciách svätého Vincenta a rôznymi inými spôsobmi, aktivitu a spoluprácu na misionárskej činnosti.
33. Zoči-voči takýmto faktom a takejto dokumentácii, čiže s reálnym pohľadom na skutočnosť, sme stále tvrdili a znova tvrdíme, že obviňovanie talianskej Katolíckej akcie z vytvárania politiky bolo a je pravým klamstvom. Fakty potvrdili, čo sa tým sledovalo a čo sa chcelo pripraviť. Vo veľkom sa tak potvrdila bájka o vlkovi a ovci a dejiny na to nemôžu zabudnúť.
34. My, evidentne presvedčený o tom, že sme a držíme sa na náboženskom poli, nikdy sme neverili, že môžeme byť z pohľadu katolíkov, a najmä talianskych katolíkov, považovaný za cudziu moc.
Vďaka apoštolskej moci, ktorú nám nehodnému Boh zveril, dobrí katolíci na celom svete (vy, ctihodní bratia, to viete veľmi dobre) považujú Rím za svoju druhú vlasť. Neprešlo mnoho času od toho dňa, keď jeden štátnik – ktorý určite bude patriť medzi najslávnejších a nie je ani katolíkom, ani priateľom katolicizmu – povedal pred celým zhromaždením, že nemôže považovať za cudziu moc to, čomu je poslušných dvadsať milónov Nemcov.
Ako reagovať na to, že žiadna vláda vo svete by nedovolila, aby pretrvávala situácia, ktorá vznikla v Taliansku pôsobením Katolíckej akcie? V tomto prípade by bolo treba zabudnúť na skutočnosť, že vo všetkých krajinách sveta až po Čínu pôsobí katolícka asociácia, ktorá veľmi často aj v detailoch napodobňuje činnosť talianskej Katolíckej akcie. Často aj formami organizácie, zreteľnejšími ako v samotnom Taliansku. Nikdy v nijakej krajine nebola Katolícka akcia považovaná za nebezpečnú pre štát. A v nijakej krajine nebola prenasledovaná s takou nenávisťou (nevieme, ktoré slovo by lepšie vyjadrilo pravdu a fakty vzhľadom na skutočnosť) ako v našom drahom Taliansku a v samotnom našom biskupskom sídle v Ríme. Ide naozaj o absurdnú situáciu, ktorú sme nezapríčinili my, ale bola vytvorená proti nám.
35. Uložili sme si, ctihodní bratia, ťažkú a nepríjemnú úlohu. Považovali sme to za povinnosť otcovskej lásky a spravodlivosti. A v tomto duchu sme pracovali, aby sme uviedli do pravého svetla pravdu a fakty, ktoré niektorí naši synovia, azda necelkom vedome, uviedli do falošného svetla na ujmu našim synom.
36. A teraz sa zamyslime a spravme záver z toho, čo sme do tejto chvíle predostreli, ako aj z udalostí, ktoré sa stali. Politická aktivita Katolíckej akcie, zrejmé či skryté nepriateľstvo niektorých jej sektorov voči režimu a strane, ako aj eventuálne útočisko a ochrana sídla i dosiaľ neprejavené nepriateľstvo voči strane pod zástavami Katolíckej akcie (porov. komuniké vedenia zo 4. júna 1931) nie sú ničím iným, iba zámienkou alebo hromadením zámienok. Môžeme povedať, že samotná Katolícka akcia je zámienkou. To, čo sa chcelo naozaj spraviť, bolo vytrhnúť Katolíckej akcii a cez ňu Cirkvi všetku mládež. To potvrdzuje aj skutočnosť, že po tom, ako sa veľa hovorilo o Katolíckej akcii, nasledovalo hovorenie o asociáciách mládeže a proces sa búrlivo rozšíril aj na čisto náboženské asociácie a tie, ktoré sa venovali náboženskej výchove najmenších, ako je Kongregácia dcér Panny Márie a oratóriá. Bol až natoľko násilný, že často sa muselo uznať, že išlo o hrubú chybu.
37. Tento podstatný fakt je potvrdený aj inde. Potvrdzujú ho predchádzajúce vyjadrenia o viac alebo menej zodpovedných zložkách; aj o zložkách zastupujúcich režim a stranu, ktoré boli plne vysvetlené a definitívne potvrdené poslednými udalosťami.
38. Potvrdenie je ešte jednoznačnejšie a kategorickejšie a podľa nás zároveň nápadné a násilné zo strany tých, ktorí nielenže všetko zastupujú, ale aj všetko môžu. Potvrdzujú ho oficiálne publikácie určené mládeži, rozhovory zamerané na propagáciu, ktorá bola zacielená viac do zahraničia ako do samotného Talianska; ale aj na poslednú chvíľu uskutočnené vyhlásenia predstaviteľov tlače.
39. Nevyhnutne prichádzame k ďalšiemu zamysleniu a záveru. Vôbec sa totiž nebrali do úvahy naše protesty a uistenia. Takisto neboli vzaté do úvahy ani vaše protesty a uistenia, ctihodní bratia, biskupi Talianska, o povahe a skutočnej, pravdivej aktivite Katolíckej akcie, o najsvätejších a nedotknuteľných právach Cirkvi a duší, ktoré sú v nej zastúpené a zosobnené.