960Cirkev je „spoločenstvo svätých“. Tento výraz označuje predovšetkým „sväté veci“ (sancta) a najmä Eucharistiu, ktorou sa „predstavuje a utvára jednota veriacich, ktorí tvoria v Kristovi jedno telo“.518
961Tento výraz označuje aj spoločenstvo „svätých osôb“ (sancti) v Kristovi, ktorý „zomrel za všetkých“, takže to, čo každý robí alebo trpí v Kristovi a pre neho, prináša úžitok všetkým.
962„Veríme v spoločenstvo všetkých veriacich v Krista, čiže tých, ktorí putujú na tejto zemi, tých, čo sa po skončení života očisťujú, i tých, čo požívajú nebeskú blaženosť, a všetci spolu tvoria jednu Cirkev. Takisto veríme, že v tomto spoločenstve nám pomáha milosrdná láska Boha a jeho svätých, ktorí ustavične a ochotne vypočúvajú naše prosby.“519
963Už sme hovorili o úlohe Panny Márie484-507 v Kristovom tajomstve a v tajomstve Ducha Svätého.721-726 Teraz treba uvažovať o jej mieste v tajomstve Cirkvi. „Veď Panna Mária... je uznávaná a uctievaná ako pravá Božia a Vykupiteľova Matka..., ba je ‚priamo matkou údov [Krista]..., lebo [svojou] láskou spolupracovala, aby sa v Cirkvi narodili veriaci, ktorí sú údmi tejto hlavy‘.“520
„Mária,... Matka Kristova, aj Matka... Cirkvi.“521
964Máriino poslanie voči Cirkvi je neoddeliteľné od jej spojenia s Kristom a priamo z neho vyplýva. „Toto spojenie matky so Synom na diele spásy sa prejavuje od chvíle panenského počatia Krista až po jeho smrť.“522
Osobitne je zjavné v hodine jeho umučenia:
„Preblahoslavená Panna napredovala na ceste viery534 a verne vytrvala vo svojom spojení so Synom až po kríž, kde stála nie bez Božieho zámeru; spolu so svojím Jednorodeným veľmi trpela a s materským srdcom sa spojila s jeho obetou,618 keď s láskou súhlasila s obetovaním obete, ktorú ona porodila; a napokon ju sám Ježiš Kristus umierajúci na kríži dal za matku učeníkovi týmito slovami: ‚Žena, hľa tvoj syn‘ (Jn 19, 26).“523
965Po nanebovstúpení svojho Syna Mária „pomáhala svojimi modlitbami pri počiatkoch Cirkvi“.524
Spolu s apoštolmi a niekoľkými ženami „vidíme... aj Máriu vyprosovať svojimi modlitbami dar Ducha, ktorý ju zatienil už pri zvestovaní“.525
966„Napokon bola Nepoškvrnená Panna – uchránená nedotknutá491 od akejkoľvek škvrny dedičného hriechu – po skončení pozemského života vzatá s telom i dušou do nebeskej slávy a Pán ju povýšil za Kráľovnú vesmíru, aby sa tak plnšie pripodobnila svojmu Synovi, Pánovi pánov a víťazovi nad hriechom a smrťou.“526
Nanebovzatie presvätej Panny je výnimočnou účasťou na zmŕtvychvstaní jej Syna a anticipovaním vzkriesenia ostatných kresťanov:
„Pri svojom pôrode si si zachovala panenstvo, pri svojom usnutí si neopustila svet, Bohorodička: dosiahla si prameň života, ty, ktorá si počala živého Boha a svojimi modlitbami oslobodíš naše duše od smrti.“527
967Pretože Panna Mária plne súhlasila s vôľou Otca, s vykupiteľským dielom svojho Syna a s každým vnuknutím Ducha Svätého, je pre Cirkev vzorom viery a lásky.2679 Preto je „najvynikajúcejším a celkom jedinečným údom Cirkvi,“528
ba je uskutočneným obrazom Cirkvi507 (Ecclesiae typus).529
968Ale jej poslanie voči Cirkvi a celému ľudstvu siaha ešte ďalej. Ona „poslušnosťou, vierou, nádejou a vrúcnou láskou celkom mimoriadnym spôsobom spolupracovala na Spasiteľovom diele494 pre obnovu nadprirodzeného života duší. Preto je našou Matkou v poriadku milosti“.530
969„A toto Máriino materstvo501 v poriadku milosti trvá neprestajne od súhlasu, ktorý s vierou dala pri zvestovaní149 a bez zaváhania zachovala pod krížom, až kým sa definitívne nezavŕši počet všetkých vyvolených. Lebo ani po svojom nanebovzatí neprestala v tomto spasiteľnom poslaní,1370 ale svojím ustavičným orodovaním nám aj naďalej sprostredkúva dary večnej spásy... Preto sa preblahoslavená Panna vzýva v Cirkvi pod titulmi Orodovnica, Ochrankyňa, Pomocnica, Prostrednica.“531