484Zvestovaním Panne Márii sa začína „plnosť času“ (Gal 4, 4), čiže splnenie prisľúbení a príprav. Mária je povolaná počať toho, v ktorom bude telesne prebývať „celá plnosť božstva“461 (Kol 2, 9). Božia odpoveď na jej otázku: „Ako sa to stane, veď ja muža nepoznám?“ (Lk 1, 34) poukazuje na moc Ducha: „Duch Svätý zostúpi na teba“721 (Lk 1, 35).
485Poslanie Ducha Svätého je vždy spojené s poslaním Syna a je naň zamerané.116
Duch Svätý, ktorý je „Pán a Oživovateľ“, je poslaný689723 posvätiť lono Panny Márie a božsky ju oplodniť, aby tak počala Otcovho večného Syna v ľudskej prirodzenosti, ktorú z nej prijal.
486Jednorodený Syn Otca, počatý ako človek v lone Panny Márie, je „Kristus“, čiže pomazaný Duchom Svätým117
437 už od začiatku svojej ľudskej existencie, hoci sa to stane známym len postupne: pastierom,118
mudrcom,119
Jánovi Krstiteľovi,120
učeníkom.121
Celý život Ježiša Krista bude teda dávať najavo, ako ho „Boh pomazal... Duchom Svätým a mocou“ (Sk 10, 38).
487Čo Katolícka cirkev verí o Márii,963 zakladá sa na tom, čo verí o Kristovi; ale čo učí o Márii, osvetľuje zasa jej vieru v Krista.
488„Boh poslal svojho Syna“ (Gal 4, 4), ale aby mu „dal telo“,122
chcel slobodnú spoluprácu jedného stvorenia. Preto si od večnosti za matku svojho Syna vyvolil jednu z dcér Izraela, židovské dievča z Nazareta v Galilei, pannu zasnúbenú „mužovi z rodu Dávidovho, menom Jozefovi. A meno panny bolo Mária“ (Lk 1, 26-27).
„Otec milosrdenstva chcel, aby vtelenie predchádzal súhlas predurčenej matky, aby tak, ako žena prispela k smrti, žena prispela aj k životu.“123
489Počas celej Starej zmluvy bolo Máriino poslanie pripravované722 poslaním svätých žien. Na samom začiatku je Eva: napriek svojej neposlušnosti dostáva prisľúbenie potomstva, ktoré zvíťazí nad Zlým,124
410 a prisľúbenie, že bude matkou všetkých žijúcich.125
145 Na základe tohto prisľúbenia Sára počne syna i napriek svojmu vysokému veku.126
Boh si proti všetkému ľudskému očakávaniu volí to, čo svet považuje za bezmocné a slabé,127
aby ukázal, že je verný svojmu prisľúbeniu:64 Annu, Samuelovu matku,128
Deboru, Rút, Juditu, Ester a mnohé iné ženy. Mária „vyniká medzi poníženými a chudobnými Pána, ktorí od neho s dôverou očakávajú a prijímajú spásu. Ňou, vznešenou dcérou sionskou, sa konečne po dlhom očakávaní prisľúbenia napĺňa čas a nastoľuje sa nový poriadok spásy.“129
490Aby Mária mohla byť matkou Spasiteľa, „bola od Boha obdarovaná darmi hodnými takej veľkej úlohy“.130
Anjel Gabriel ju vo chvíli zvestovania pozdravuje ako plnú milosti.131
26762853 A skutočne, aby mohla dať slobodný súhlas svojej viery zvestovaniu svojho povolania,2001 bolo potrebné, aby ju úplne viedla Božia milosť.
491Cirkev si v priebehu storočí uvedomila, že Mária, ktorú Boh naplnil milosťou,132
411 bola vykúpená už od svojho počatia. Dogma o Nepoškvrnenom počatí, ktorú v roku 1854 vyhlásil pápež Pius IX., vyznáva, že:
„Preblahoslavená Panna Mária bola v prvej chvíli svojho počatia osobitnou milosťou a výsadou všemohúceho Boha, vzhľadom na zásluhy Ježiša Krista, Spasiteľa ľudského pokolenia, uchránená nedotknutá od akejkoľvek škvrny dedičného hriechu.“133
492Tento jas „celkom výnimočnej svätosti“, ktorým je Mária „obdarovaná od prvej chvíle svojho počatia“,134
dostáva celý od Krista: je „vzhľadom na zásluhy svojho Syna vykúpená vznešenejším spôsobom“.135
2011 Otec ju viac ako ktorúkoľvek inú stvorenú osobu „v Kristovi požehnal1077 všetkým nebeským duchovným požehnaním“ (Ef 1, 3). On si ju v ňom ešte pred stvorením sveta vyvolil, aby bola pred jeho tvárou svätá a nepoškvrnená v láske.136
493Otcovia východnej tradície nazývajú Božiu Matku „Celá svätá“ (po grécky Panagia) a oslavujú ju ako „uchránenú od akejkoľvek škvrny hriechu, akoby Duchom Svätým stvárnenú a utvorenú ako nové stvorenie“.137
Z Božej milosti Mária počas celého svojho života zostala čistá od akéhokoľvek osobného hriechu.
494Na zvesť, že mocou2617 Ducha Svätého porodí „Syna Najvyššieho“ bez toho, že by poznala muža,138
148 Mária odpovedala s „poslušnosťou viery“139
a v istote, že „Bohu nič nie je nemožné“: „Hľa, služobnica Pána, nech sa mi stane podľa tvojho slova“ (Lk 1, 37-38). A tak keď Mária dala svoj súhlas Božiemu slovu, stala sa Ježišovou matkou968 a nezdržiavaná nijakým hriechom prijala celým srdcom spasiteľnú Božiu vôľu a celkom sa zasvätila osobe a dielu svojho Syna, aby v závislosti od neho a spolu s ním s pomocou Božej milosti slúžila tajomstvu vykúpenia:140
„'Ona,‘ ako hovorí svätý Irenej, ‚poslušnosťou sa stala príčinou spásy pre seba a pre celé ľudské pokolenie.‘141
Preto viacerí dávni otcovia vo svojom ohlasovaní radi s ním tvrdia: ‚Uzol Evinej neposlušnosti rozviazala Máriina poslušnosť; čo zviazala panna Eva neverou, to Panna Mária rozviazala vierou.‘142
A pri porovnávaní s Evou nazývajú Máriu ‚matkou žijúcich‘726 a častejšie zdôrazňujú: ‚Skrze Evu smrť, skrze Máriu život.'“143
495Mária, nazývaná v evanjeliách „Ježišova matka“ (Jn 2, 1; 19, 25),144
je z vnuknutia Ducha ešte pred narodením svojho Syna radostne pozdravovaná ako „matka môjho Pána“ (Lk 1, 43). Veď ten, ktorého počala ako človeka z Ducha Svätého a ktorý sa skutočne stal jej Synom podľa tela, nie je nikto iný ako večný Syn Otca, druhá osoba Najsvätejšej Trojice.4662677 Cirkev vyznáva, že Mária je skutočne Bohorodička (po grécky Theotokos).145
496Cirkev už od prvých formulácií viery146
vyznávala, že Ježiš sa počal v lone Panny Márie jedine mocou Ducha Svätého, pričom zdôrazňovala aj telesný aspekt tejto udalosti: Ježiš sa počal „bez [mužského] semena z Ducha Svätého...“.147
V panenskom počatí vidia otcovia znak, že to naozaj Boží Syn prišiel v takej ľudskej prirodzenosti, ako je naša:
Svätý Ignác Antiochijský (začiatkom 2. storočia) píše: „Pozoroval som... že plnou a pevnou vierou veríte v nášho Pána, ktorý skutočne pochádza z Dávidovho rodu podľa tela,148
Božieho Syna podľa Božej vôle a moci,149
skutočne narodeného z Panny... za vlády Poncia Piláta skutočne klincami pribitého za nás v tele... Naozaj trpel, ako aj naozaj vstal z mŕtvych.“150
497Evanjeliové texty151
pokladajú panenské počatie za Božie dielo, ktoré prevyšuje každé ľudské chápanie a každú ľudskú možnosť:152
„To, čo sa v nej počalo, je z Ducha Svätého“ (Mt 1, 20), povedal anjel Jozefovi o Márii, ktorá mu bola zasnúbená. Cirkev v tom vidí splnenie Božieho prisľúbenia daného prostredníctvom proroka Izaiáša: „Hľa, panna počne a porodí syna“ (Iz 7, 14 podľa gréckeho prekladu Mt 1, 23).
498Mlčanie Evanjelia podľa Marka a novozákonných listov o panenskom počatí Márie bolo občas príčinou neistoty. Mohla vzniknúť aj otázka, či tu nejde o legendy alebo teologické konštrukcie bez historického opodstatnenia. Na to treba odpovedať: Viera v panenské počatie Ježiša sa stretla so silnou opozíciou, s výsmechom alebo nepochopením neveriacich židov a pohanov;153
nevznikla ani z pohanskej mytológie, ani z nijakého prispôsobenia sa myšlienkam doby. Zmysel tejto udalosti je prístupný iba viere, ktorá ju vidí vo „vzájomnom súvise samých tajomstiev“,154
90 v celku Kristových tajomstiev od jeho vtelenia až po jeho Veľkú noc. Už svätý Ignác Antiochijský dosvedčuje tento súvis: „Kniežaťu tohto sveta bolo skryté Máriino panenstvo a jej pôrod, podobne aj Pánova smrť: tri významné tajomstvá,2717 ktoré sa odohrali v Božom tichu.“155
499Prehĺbenie viery v panenské materstvo priviedlo Cirkev k vyznávaniu skutočného a trvalého Máriinho panenstva156
aj pri pôrode Božieho Syna, ktorý sa stal človekom.157
Veď Kristovo narodenie „nezmenšilo, ale posvätilo jej panenskú neporušenosť“.158
Liturgia Cirkvi oslavuje Máriu ako „vždy pannu“ (po grécky aeiparthenon).159
500Niekedy sa proti tomu namieta, že Písmo sa zmieňuje o Ježišových bratoch a sestrách.160
Cirkev vždy chápala tieto miesta v tom zmysle, že neoznačujú ďalšie deti Panny Márie. A skutočne Jakub a Jozef, „Ježišovi bratia“ (Mt 13, 55), sú synovia istej Márie, ktorá sprevádzala Ježiša161
a zreteľne sa označuje ako „iná Mária“ (Mt 28, 1). Ide o Ježišových blízkych príbuzných podľa známeho vyjadrovania Starého zákona.162
501Ježiš je jediný Máriin syn.969 Ale Máriino duchovné materstvo163
sa rozprestiera na všetkých ľudí, ktorých prišiel Ježiš spasiť: „Porodila Syna, ktorého Boh ustanovil za prvorodeného ‚medzi mnohými bratmi‘ (Rim 8, 29), totiž medzi veriacimi, na ktorých zrodení970 a výchove [Mária] spolupracuje s materinskou láskou.“164
502Pohľad viery môže v kontexte celku Zjavenia90 odhaliť tajomné dôvody, pre ktoré Boh vo svojom pláne spásy chcel, aby sa jeho Syn narodil z panny. Tieto dôvody sa týkajú tak Kristovej osoby a jeho vykupiteľského poslania, ako aj Máriinho prijatia tohto poslania v prospech všetkých ľudí:
503Máriino panenstvo ukazuje, že pri vtelení mal absolútnu iniciatívu Boh.422 Ježišovým Otcom je iba Boh.165
„Nikdy sa pre ľudskú prirodzenosť, ktorú prijal, neodcudzil Otcovi... Jeden a ten istý je Syn Boha a Syn človeka. Od prírody je Otcov Syn čo do božstva, od prírody je matkin syn čo do ľudskej prirodzenosti; ale Otcov vlastný [Syn] v obidvoch [prirodzenostiach].“166
504Ježiš sa počal z Ducha Svätého v lone Panny Márie, lebo je nový Adam,167
ktorým sa začína nové stvorenie:359 „Prvý človek zo zeme je pozemský, druhý človek je z neba“ (1 Kor 15, 47). Kristova ľudská prirodzenosť je už od svojho počatia naplnená Duchom Svätým, pretože Boh mu dáva Ducha v neobmedzenej miere.168
„Z jeho plnosti,“ vlastnej tomu, ktorý je hlavou vykúpeného ľudstva,169
„sme... dostali milosť za milosťou“ (Jn 1, 16).
505Ježiš, nový Adam, svojím panenským počatím začína nové narodenie adoptívnych detí v Duchu Svätom skrze vieru.1265 „Ako sa to stane?“ (Lk 1, 34).170
Účasť na Božom živote nepochádza „z krvi ani z vôle tela, ani z vôle muža, ale z Boha“ (Jn 1, 13). Prijatie tohto života je panenské, pretože ho človeku úplne dáva Duch Svätý. Zásnubný význam ľudského povolania vo vzťahu k Bohu171
sa dokonale uskutočňuje v Máriinom panenskom materstve.
506Mária je panna, pretože jej panenstvo je znakom jej viery,1481814 ktorá „nebola narušená nijakou pochybnosťou“,172
a jej výlučného odovzdania sa do Božej vôle.173
Jej viera jej umožňuje stať sa Matkou Spasiteľa: „Mária je blahoslavenejšia preto, že uverila v Krista, ako preto, že počala Kristovo telo.“174
507Mária je zároveň pannou i matkou, lebo je obrazom a najdokonalejšou realizáciou Cirkvi:175
„Aj Cirkev... sa stáva matkou967 tým, že verne prijíma Božie slovo: ohlasovaním totiž a krstom rodí pre nový, nesmrteľný život deti počaté z Ducha Svätého a narodené z Boha. A je aj pannou, ktorá neporušene a čisto zachováva vernosť sľúbenú [svojmu] ženíchovi.“176
149