610Dobrovoľnú obetu seba samého Ježiš vyjadril zvrchovaným spôsobom pri večeri s dvanástimi apoštolmi462
„v tú noc, keď bol zradený“ (1 Kor 11, 23). V predvečer svojho umučenia,766 keď nebol ešte zajatý, urobil z Poslednej večere1337 so svojimi apoštolmi pamiatku svojej dobrovoľnej obety Otcovi463
za spásu ľudí: „Toto je moje telo, ktoré sa dáva za vás“ (Lk 22, 19). „Toto je moja krv novej zmluvy, ktorá sa vylieva za všetkých na odpustenie hriechov“ (Mt 26, 28).
611Eucharistia, ktorú v tej chvíli ustanovuje,1364 bude „pamiatkou“464
jeho obety. Ježiš zahŕňa apoštolov do svojej obety a žiada ich, aby ju stále prinášali.465
Tým ustanovuje svojich apoštolov za kňazov13411566 novej zmluvy: „Pre nich sa ja sám posväcujem, aby boli aj oni posvätení v pravde“ (Jn 17, 19).466
612Kalich novej zmluvy, ktorý Ježiš anticipoval, keď pri Poslednej večeri obetoval sám seba,467
prijíma potom z Otcových rúk pri svojej agónii v Getsemanskej záhrade,468
keď „sa stal poslušným až na smrť“5322600 (Flp 2, 8).469
Ježiš sa modlí: „Otče môj, ak je možné, nech ma minie tento kalich...“ (Mt 26, 39). Vyjadruje tak hrôzu, ktorú predstavuje smrť pre jeho ľudskú prirodzenosť. Táto jeho prirodzenosť je totiž, podobne ako naša, určená na večný život; okrem toho, na rozdiel od našej, je celkom bez hriechu,470
ktorý spôsobuje smrť;471
ale predovšetkým je prijatá božskou osobou „pôvodcu života“ (Sk 3, 15), „Živého“.472
Keď Ježiš svojou ľudskou vôľou súhlasí, aby sa stala Otcova vôľa,473
prijíma svoju smrť ako vykupiteľskú,1009 aby „sám vyniesol naše hriechy na svojom tele na drevo“ (1 Pt 2, 24).
613Kristova smrť je veľkonočná obeta,1366 ktorou sa uskutočňuje definitívne vykúpenie ľudí474
Baránkom, „ktorý sníma hriech sveta“ (Jn 1, 29),475
a zároveň obeta novej zmluvy,476
2009 ktorá znova uvádza človeka do spoločenstva s Bohom,477
keď ho s ním zmieruje krvou vyliatou „za všetkých na odpustenie hriechov“ (Mt 26, 28).478
614Táto Kristova obeta je jediná5291330 a završuje a zároveň prevyšuje všetky obety.479
Je to predovšetkým dar samého Boha Otca, ktorý vydáva svojho Syna, aby nás zmieril so sebou.480
2100 Zároveň je to obeta vteleného Božieho Syna, ktorý dobrovoľne a z lásky481
obetuje vlastný život482
svojmu Otcovi skrze Ducha Svätého,483
aby napravil našu neposlušnosť.
615„Ako sa neposlušnosťou jedného človeka1850 mnohí stali hriešnikmi, tak zasa poslušnosťou jedného sa mnohí stanú spravodlivými“ (Rim 5, 19). Ježiš svojou poslušnosťou až na smrť splnil zastupiteľskú úlohu trpiaceho služobníka, ktorý dáva svoj život na obetu na uzmierenie,433 nesie hriechy mnohých a ospravodlivuje ich tým, že berie na seba ich neprávosti.484
Ježiš odčinil naše viny a zadosťučinil Otcovi za naše hriechy.485
411
616Láska až „do krajnosti“ (Jn 13, 1) dáva Kristovej obete hodnotu vykúpenia a odčinenia, uzmierenia a zadosťučinenia. Ježiš nás pri obete svojho života všetkých poznal a miloval.486
478 „Ženie nás Kristova láska, keď si uvedomíme, že ak jeden zomrel za všetkých, teda všetci zomreli“ (2 Kor 5, 14). Nijaký, ani ten najsvätejší človek nebol schopný vziať na seba hriechy všetkých ľudí a priniesť seba samého na obetu za všetkých. To, že v Kristovi jestvuje božská osoba Syna,468 ktorá presahuje a zároveň objíma všetky ľudské osoby a robí Krista hlavou celého ľudstva, robí možnou jeho vykupiteľskú obetu za všetkých.519
617Tridentský koncil učí, že Kristus „svojím presvätým umučením1992 na dreve kríža nám zaslúžil ospravodlivenie“.487
Tým zdôrazňuje jedinečný charakter obety Krista ako „pôvodcu večnej spásy“1235 (Hebr 5, 9). A Cirkev uctieva kríž spevom: „Zdrav‘ buď, kríž, nádej jediná! – O crux, ave, spes unica!“488
618Kríž je jediná obeta Krista, ktorý je jediný „prostredník medzi Bohom a ľuďmi“ (1 Tim 2, 5). Keďže sa však vo svojej vtelenej osobe „určitým spôsobom zjednotil s každým človekom“,489
„dáva všetkým možnosť, aby sa spôsobom známym Bohu stali účastnými na tomto veľkonočnom tajomstve“.490
On sám vyzýva svojich učeníkov,13681460 aby vzali svoj kríž a nasledovali ho,491
lebo on trpel za nás a zanechal nám príklad, aby sme kráčali v jeho šľapajach.492
Chce totiž do svojej vykupiteľskej obety3072100 zapojiť aj tých, ktorí okusujú jej dobrodenie ako prví.493
To sa vo vrcholnej miere uskutočňuje v osobe jeho Matky,964 ktorá je s tajomstvom jeho vykupiteľského utrpenia spojená vnútornejšie než ktokoľvek iný:494
„Kríž je jediný a pravý rebrík do raja a okrem neho niet iného, po ktorom by sa dalo vystúpiť do neba.“495
619„Kristus zomrel za naše hriechy podľa Písem“ (1 Kor 15, 3).