668„Kristus práve preto zomrel a ožil, aby vládol aj nad mŕtvymi, aj nad živými“ (Rim 14, 9). Kristovo nanebovstúpenie znamená, že jeho ľudská prirodzenosť má účasť na moci a autorite samého Boha. Ježiš Kristus je Pán: má všetku moc na nebi i na zemi.450 Je vyvýšený „nad každé kniežatstvo, mocnosť, silu a panstvo“, lebo Otec mu „všetko... položil pod nohy“ (Ef 1, 21-22). Kristus je Pán vesmíru592
a dejín. V ňom dejiny človeka, ako aj celé stvorenie nachádzajú svoje „zjednotenie ako v hlave“518 (recapitulatio)593
svoje transcendentné zavŕšenie.
669Kristus ako Pán je aj hlavou Cirkvi, ktorá je jeho telom.594
792 Hoci bol povýšený do neba a oslávený,1088 a tak dokonale splnil svoje poslanie, zostáva tu na zemi vo svojej Cirkvi. Vykúpenie je zdrojom moci, ktorú Kristus v sile Ducha Svätého vykonáva nad Cirkvou.595
„Cirkev, čiže Kristovo kráľovstvo už teraz tajomne prítomné,“596
541 „je zárodkom a počiatkom tohto kráľovstva na zemi“.597
670Po nanebovstúpení Boží plán vstúpil do obdobia svojho zavŕšenia. „Je tu“ už „posledná hodina“ (1 Jn 2, 18).598
„Už k nám teda prišli posledné časy a obnova sveta je neodvolateľne stanovená1042 a už na tomto svete sa určitým spôsobom skutočne anticipuje, lebo Cirkev sa už na tejto zemi vyznačuje pravou, hoci nedokonalou svätosťou.“599
825 Kristovo kráľovstvo už prejavuje svoju prítomnosť zázračnými znameniami,600
547 ktoré sprevádzajú jeho ohlasovanie Cirkvou.601
671Kristovo kráľovstvo je už prítomné v jeho Cirkvi, ale ešte nie je zavŕšené príchodom Kráľa na túto zem „s mocou a veľkou slávou“ (Lk 21, 27).602
Toto kráľovstvo ešte napádajú zlé mocnosti,603
hoci už Kristova Veľká noc v základe nad nimi zvíťazila.1043 Až kým mu nebude všetko podrobené,604
„kým nebudú nové nebesia a nová zem,769773 na ktorých prebýva spravodlivosť, nesie putujúca Cirkev vo svojich sviatostiach a ustanovizniach, ktoré patria k tomuto veku, tvárnosť tohto sveta, ktorá sa pomíňa, a sama žije uprostred stvorení, ktoré vzdychajú a zvíjajú sa v pôrodných bolestiach až doteraz a očakávajú zjavenie Božích detí“.605
10432046 Preto sa kresťania modlia, najmä pri slávení Eucharistie,606
aby urýchlili Kristov druhý príchod,607
2817 keď ho vzývajú: „Príď, Pane“ (Zjv 22, 20).608
672Kristus pred svojím nanebovstúpením povedal, že ešte neprišla chvíľa slávneho nastolenia mesiášskeho kráľovstva očakávaného Izraelom,609
ktoré malo podľa prorokov610
priniesť všetkým ľuďom definitívny poriadok spravodlivosti, lásky a pokoja.732 Terajší čas je podľa Pánových slov časom Ducha a svedectva,611
ale je to aj čas poznačený ešte „ťažkosťami“612
a skúškou zla,613
ktorá nešetrí ani Cirkev614
2612 a ktorou sa začínajú boje posledných dní.615
Je to čas očakávania a bdenia.616